جمع آوری داربست های عالی قاپو بعد از 12 سال

به گزارش پری بلاگ، داربست های عمارت عالی قاپو در میدان نقش دنیا اصفهان با خاتمه بازسازی ها و عملیات استحکام بخشی، بعد از 12 سال، از ایوان این عمارت تاریخی حذف شد.

جمع آوری داربست های عالی قاپو بعد از 12 سال

در سال 1345 تا 1348 پرفسور گوسترمن (ایتالیایی) پژوهش هایی روی شرایط سازه ای ستون های ایوانِ عالی قاپو انجام داد و قرارشد تا اقدامات اجرایی روی ستون های این عمارت انجام گردد و در نتیجه فوندانسیون هایی مطمئن برای اجرا انتخاب شدند. این عمیات در آن موقع حدود پنج سال طول کشید؛ از سال 1352 تا 1356 پرفسور گالدیری از شرکت ایزمئوب، بازسازی و استحکام بخشی دو ستون از 18 ستونِ ایوان را در دستور کار قرار داد. بعلاوه در سال 1369 تا 1374 نیز رضا منشئی روی 8 ستون دیگر عملیات استحکام بخشی انجام داد، تا سال 1384 که بار دیگر منشئی عملیات بازسازی و استحکام بخشی دیگر ستون ها را شروع کرد و بعد از 12 سال بالاخره داربست ها از ایوان عالی قاپو حذف شدند.

فریبا خطابخش مدیر پایگاه میراث دنیای نقش دنیا اصفهان در این زمینه می گوید:

با خاتمه بازسازی ها شب گذشته، شنبه 14 بهمن، داربست های ایوانِ عمارت به طور کامل باز شد و اگر احتیاج به عملیات اضطراری نباشد، گردشگرانِ نوروزیِ سال جاری می توانند این عمارت تاریخی را بدون داربست ببینند.

او انجام بازسازی ستون ها و تزئینات نقاشی دیوار وسقف های این عمارت را از دیگر اقدامات خاتمه یافته در این عمارت تاریخی می داند و ادامه می دهد:

در حال حاضر تنها اقدامات بازسازیی مورد احتیاج در این عمارت تاریخی، انجام کف فرش است که آن و نصب حفاظ های گره چینی شده احتمالا تا یکی دو هفته دیگر انجام می گردد.

وی با بیان این که ایوان عمارت عالی قاپو برای امنیت بیشتر گردشگران احتیاج به یک حفاظ دیگر نیز دارد، می افزاید:

برای انجام این کار یک حفاظ شیشه ای دیگر کنار حفاظ گره چینی شده قرار می گیرد.

او ادامه می دهد:

در صورتی که شرایط اضطراری برای عمارت پیش آید، مسلما احتیاجمند نصب دوباره داربست ها در این منطقه هستیم؛ اما اکنون شرایط بازسازی ها به گونه ای شده است که فکر نکنم در حال حاضر احتیاج به نصبِ دوباره داربست باشد.

مدیر پایگاه میراث دنیای میدان نقش دنیا اصفهان هزینه بازسازی این عالی قاپو را اعتباری حدود دو میلیارد و نیم بیان می نماید که به وسیله سازمان میراث فرهنگی تامین شده است.

وی بعلاوه به مصوبه کمیته فنی میراث فرهنگی استان اصفهان مبنی بر نصب سرپوش روی چاه های قرار گرفته در میدان نقش دنیا اشاره می نماید و می گوید:

جوی های آبی که کنار و دور تا دور میدان قرار گرفته اند،به علت وجود ارتفاعِ زیاد بعضی از آن ها تا به امروز چند نفر آسیب هایی دیده بودند، بنابراین تصویب شد تا قبل از نوروزِ 97 این اقدام نیز انجام گردد.

او بعلاوه درباره موزه دنیا اسلام که قرار بود در طبقه دوم میدان نقش دنیا ایجاد گردد، می گوید:

براساس استحکام جداره ها در طبقه دوم میدان، موزه فقط در حدفاصل مسجد امام (ره) و مسجد شیخ فضل الله که تنها جائی است که جهت ورود و خروج نیز دارد، ایجاد می گردد.

وی اضافه می نماید:

بعد از نوروز و با انجام اقدامات اساسی در این نقطه از میدان، این کار نیز انجام می گردد.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 بهمن 1400 بروزرسانی: 28 بهمن 1400 گردآورنده: pariblog.ir شناسه مطلب: 953

به "جمع آوری داربست های عالی قاپو بعد از 12 سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جمع آوری داربست های عالی قاپو بعد از 12 سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید