خبرنگاران فراوری علوفه به روش نوین در تایباد اجرا شد

به گزارش پری بلاگ، مشهد - خبرنگاران - مدیر جهاد کشاورزی تایباد، در شرق خراسان رضوی، گفت: باهدف استفاده بهینه از منابع و اجرای الگوی مناسب کشت، برای نخستین بار فراوری علوفه به روش نوین هیدروپونیک در این شهرستان اجرا شد.

خبرنگاران فراوری علوفه به روش نوین در تایباد اجرا شد

جواد اعتضادی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: در این روش به ازای هر 60 مترمربع و در فاصله زمانی هفت روز، هفت تن علوفه سبز فراوری می گردد.

وی ادامه داد: در این شیوه میزان آب مصرفی نیز نسبت به فراوری علوفه به روش های سنتی افزون بر 75 درصد صرفه جویی می گردد.

مدیر جهاد کشاورزی تایباد گفت: در حال حاضر برای فراوری علوفه جو سبز هیدروپونیک، 2 سالن در مقیاس هر یک 60 متر مربع پیش بینی شده است که در هر یک روزانه یک تن از این نوع علوفه فراوری و روانه بازار مصرف دام این شهرستان می گردد.

اعتضادی اضافه نمود: برای راه اندازی این تعداد سالن افزون بر 2 میلیارد و 400 میلیون ریال هزینه شده و زمینه اشتغال 2 نفر به صورت مستقیم در آن فراهم شده است.

وی ادامه داد: فراوری علوفه به روش هیدروپونیک یعنی جوانه زنی بذر جو در محیطی عاری از بیماری های تغذیه ای دام و این فرآیند در شرایط بدون خاک، با امکان فراوری متراکم و استفاده بهینه از آب و مواد غذایی انجام می گردد.

مدیر جهاد کشاورزی تایباد به مزایای کشت علوفه به روشهای نوین اشاره نمود و گفت: کاربرد این روش در فراوری علوفه سبز دارای مزایایی همچون کاهش مصرف آب، فراوری پیوسته علوفه در سال، کاهش زمان فراوری و نیروی کار، کاهش هزینه فراوری و ارزش غذایی بالای آن است.

وی اضافه نمود: کشت هیدروپونیک با وجود این که به سرمایه و دانش زیادی احتیاج دارد، اما می تواند بهترین راه چاره برای عبور از بحران خشکسالی باشد.

روش هیدروپونیک، روشی نوین و سریع برای تامین تغذیه دام هاست و در مناطق با آبهای شور نیز کاربرد دارد. همچنین روشی موثر برای حفظ منابع طبیعی و مراتع در دوران خشکسالی و جلوگیری از تخریب سرزمین و حفظ فراوریات دامی است.

به باور کارشناسان حوزه کشاورزی، با توجه به لزوم صرفه جویی در مصرف آب به ویژه در مناطق بحران زده، استفاده از سامانه هایی که بازدهی مصرف آب را به حداکثر و هدررفت و تبخیر آن را به حداقل ممکن می رسانند، لازم است از این رو کاربرد روش های مختلف کشت هیدروپونیک از بهترین راه چارههای ارائه شده و جوابگوی طرح های جامع مدیریت منابع آب و خاک است.

شهرستان تایباد با 43 هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی هفت هزار بهره بردار در بخش کشاورزی دارد.

شهرستان 138 هزار نفری تایباد متشکل از 2 بخش مرکزی و میان ولایت در 225 کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار گرفته است.

منبع: ایرنا
انتشار: 8 خرداد 1400 بروزرسانی: 8 خرداد 1400 گردآورنده: pariblog.ir شناسه مطلب: 624

به "خبرنگاران فراوری علوفه به روش نوین در تایباد اجرا شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران فراوری علوفه به روش نوین در تایباد اجرا شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید