درآمدزایی؛ رویکرد واگذاری بناهای تاریخی نیست

به گزارش پری بلاگ، علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در جلسه کمیته نفایس ملی و تصویب کاربری هم شان اثر، با اشاره به اهمیت حفظ و صیانت از آثار و بناهای تاریخی، گفت: تغییر کاربری بناهای واگذار شده به بخش خصوصی می تواند به صیانت هرچه بیشتر از این بناها کمک کند.

درآمدزایی؛ رویکرد واگذاری بناهای تاریخی نیست

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار کرد: در واگذاری بناهای تاریخی نگاه ما درآمدزایی نیست و در پی منافع مادی نیستیم، بلکه هدف ما حفاظت هرچه مناسبت تر از بناها و آثار تاریخی است.

مونسان به تشریح مهمترین وظایف صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دست باف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی پرداخت و با مهم برشمردن وظایف این صندوق بر حفاظت هرچه بهتر از بناهای تاریخی و تغییر کاربری مناسب آن ها تائید کرد.

پل خداآفرین تقویت کننده روابط فرهنگی ایران و جمهوری آذربایجان

مونسان همچنین به سفر اخیر خود به آذربایجان شرقی و بازدید از پل تاریخی خداآفرین اشاره کرد و گفت: پل خداآفرین به لحاظ تاریخی دارای اهمیت است و قرار دریافت این پل در مرز ایران و جمهوری آذربایجان می تواند باعث تقویت توسعه گردشگری و روابط فرهنگی دو کشور شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خطاب به معاون میراث فرهنگی کشور گفت: دو سوم این پل در خاک ایران است، بازسازی این اثر تاریخی را می توان آغاز کرد و با توجه به اهمیت این پل تاریخی می توان با مشارکت مسئولان (جمهوری) آذربایجان نسبت به تهیه پرونده ثبت جهانی این پل اقدام کرد.

در ادامه این نشست هم چنین موضوع غارها به نام یکی از مزیت های گردشگری بررسی شد و وزیر میراث فرهنگی بر شناسایی، سامان دهی و معرفی غارها و تبدیل آن ها به نام یکی از مراکز مهم گردشگری تأکید کرد.

انتخاب دیوان خانه فارس به نام بنای نفیس ملی

جلسه کمیته نفایس ملی و تصویب کاربری هم شان اثر، روز شنبه (29 خرداد 1400) با حضور علی اصغر مونسان وزیر، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی، محمد خیاطیان معاون توسعه مدیریت و تعدادی از مدیران وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سالن فجر این وزارتخانه برگزار و شرایط هشت بنای تاریخی از پنج استان در حضور دکتر مونسان بررسی شد.

میراث آریا نوشت، در این نشست، شرایط بناهای تاریخی از جمله خانه رائی فرد، خانه فرهنگ و خانه کوزه گران (خراسان جنوبی)، بنای تاریخی دیوان خانه (استان فارس)، خانه متوسل و خانه احمدزاده (کردستان)، قلعه پوراشرف (ایلام) و کاروان سرای قانلو بلاغ (اردبیل) بررسی و بنای تاریخی دیوان خانه به نام اثر نفیس ملی شناخته شد. همچنین با واگذاری سایر بناهای بررسی شده در این نشست موافقت شد.

منبع: گردشبان
انتشار: 24 تیر 1400 بروزرسانی: 24 تیر 1400 گردآورنده: pariblog.ir شناسه مطلب: 698

به "درآمدزایی؛ رویکرد واگذاری بناهای تاریخی نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درآمدزایی؛ رویکرد واگذاری بناهای تاریخی نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید