دیدار چاووش اوغلو با رئیس جبهه ترکمن های عراق

به گزارش پری بلاگ، وزیر امور خارجه ترکیه با رئیس جدید جبهه ترکمن های عراق دیدار و گفت وگو کرد.

دیدار چاووش اوغلو با رئیس جبهه ترکمن های عراق

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از آناتولی، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه با انتشار پیامی در توئیتر خود گفت با حسن توران، رئیس جدید جبهه ترکمن های عراق دیدار کرده است.

وی اضافه نمود: در این دیدار به بررسی شرایط خواهران و برادران ترکمن مان پرداختیم. انتصاب رئیس جدید جبهه ترکمن های عراق را تبریک می گویم. همواره در کنار ترکمن ها خواهیم بود.

ترکیه همواره روابط خوبی به ترکمانهای عراق داشته و از آنها حمایت کرده است.

در دوره اخیر که شیوع کرونا در دنیا را شاهد هستیم، ترکیه چندین محموله مواد غذایی، مواد بهداشتی و ضد عفونی کننده به مناطق ترکمان نشین در شمال عراق ارسال کرده است.

ترکمان ها از اقوام آسیای میانه هستند و در گذشته اُغوز نامیده می شدند. مهاجرت خانواده های ترکمان در دوره اموی آغاز شد و این مهاجرت به دلیل جنگجو بودن آنها که مورد رضایت حاکمان بغداد بود، در دوران عباسیان ادامه داشت اما در دوران اقتدار سلجوقیان٬ ترکمانهای بیشتری به عراق مهاجرت کردند.

ترکمان ها از شمال غرب کشور عراق تا جنوب شرقی ساکن شده اند. یعنی در تلعفر٬ بخشی از موصل٬ اربیل٬ کرکوک٬ آلتوئن کوپری٬ توزخرماتو٬ کفری٬ قره تپه٬ خانقین٬ سعدیه٬ جلولا و مندلی.

رابطه با ترکمانها برای ترکیه بسیار مهم است به طوریکه رئیس جبهه ترکمانهای عراق هرگاه به ترکیه سفر می کند با مقامات رده بالای این کشور از جمله رجب طیب اردوغان رئیس جمهور دیدار و گفت وگو می کند.

همچنین دیدار با دولت باغچلی رهبر حزب حرکت ملی نیز در برنامه دیدارها قرار گرفته است.

آنکارا از کارت ترکمانها برای تاثیر گذاری سیاسی در عراق استفاده می کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 23 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 23 اردیبهشت 1400 گردآورنده: pariblog.ir شناسه مطلب: 597

به "دیدار چاووش اوغلو با رئیس جبهه ترکمن های عراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدار چاووش اوغلو با رئیس جبهه ترکمن های عراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید