رازهای عجیب زندگی خانم نویسنده که به طرز مشکوکی در 41 سالگی درگذشت

به گزارش پری بلاگ، جین آستن را برای نگارش رمان ماندگار غرور و تعصب می شناسیم. با این حال سایر رمان های این نویسنده پس از گذشت بیش از 200 سال از مرگ زودهنگام او همچنان در سراسر دنیا پرطرفدارند.

رازهای عجیب زندگی خانم نویسنده که به طرز مشکوکی در 41 سالگی درگذشت

به گزارش خبرنگاران، داستان سرگذشت شخصیت های کتاب های جین آستن که در دوره تاریخی دیگری نوشته شده، حتی الهام بخش کلاسیک های مدرن تری مانند فیلم سرنخ 1995 (بر اساس داستان اما نوشته آستن) شده است.

نکته قابل توجه درباره آثار ادبی آستن این است که کتاب های او دوره نیابت سلطنت در تاریخ انگلستان (دوره برکناری پادشاه جورج سوم و جانشینی فرزندش) یعنی از 1811 میلادی تا 1820 میلادی را روایت می نماید. همان طور که نام شکسپیر تداعی نماینده سیاست ها و جامعه الیزابتی انگلستان است، نام جین آستن نیز به نظر می رسد که دوره جورجی انگلستان را دربرگرفته است.

کلبه جین آستن، خواهران و مادرش

جالب است بدانید که صمیمی ترین دوست جین آستن، خواهرش کاساندرا بود. کاساندرا و جین هرگز ازدواج نکردند، با این حال گمان می رود هر دو آن ها یک بار نامزد نموده بودند. این دو خواهر تا سرانجام عمر ارتباط بسیار نزدیکی با همدیگر داشتند. این دو که در مدرسه شبانه روزی تحصیل نموده بودند، ذوق و قریحه هنری داشتند. وقتی جین می نوشت، کاساندرا طراحی می کرد و نقاشی می کشید. طراحی آبرنگی که کاساندرا از چهره جین انجام داده، تنها پرتره معتبر به جای مانده از این نویسنده است.

عنوان غرور و تعصب، مشهورترین کتاب جین آستن در ابتدا نخستین تاثیرات بود. این نویسنده جوان احتمالا مشهورترین اثر ادبی خود درباره داستان الیزابت بنت، خواهران ابله و آقای دارسی غمگین را در فاصله 1796 تا 1797 میلادی به نگارش درآورده است. در نامه ای که جین برای خواهرش نوشته است، نام رمان غرور و تعصب در ابتدا نخستین تاثیرات بود که اتفاقا با توجه به سوءبرداشت های شخصیت های کتاب، عنوان مناسبی به نظر می رسید. البته نسخه اولیه این کتاب در ابتدا منتشر نشد و چندین سال خاک خورد. در سال 1811، آستن نسخه اولیه کتاب را تا حد بسیار زیادی ویرایش کرد و آن را به قیمت 110 پوند به یک ناشر فروخت. گمان می رود، آستن با الهام از یکی از فصل های کتاب سیسیلیا (1782) عنوان نهایی رمان خودش را انتخاب نموده باشد.

صفحه نخست نسخه ای از رمان عقل و احساس که در سال 1811 منتشر شد

آستن با نگارش رمان هایش پول زیادی درنیاورد و با سرمایه اندکی درگذشت. می توان گفت که آستن به عنوان یک نویسنده عایدی کمی کسب کرد. او بعضی از کتاب هایش را به صورت کمیسیونی فروخت و در ازای فروش هر نسخه مبلغی را دریافت می کرد. اما او برای بعضی دیگر از کتاب هایش، حق امتیاز را به طور مستقیم به ناشران می فروخت. او حق امتیاز غرور و تعصب را فقط 110 پوند فروخت، اما فروش این کتاب بعدها بیشتر شد. چنین عایدیی برای یک زن جوان تحسین برانگیز بود، اما به مقدار ای کافی نبود که به عنوان یک زن طبقه میانه و تحصیل نموده به طور مستقل زندگی کند. زمانی که آستن درگذشت، سرمایه او کمتر از 800 پوند تخمین زده شد.

محبوبیت گسترده ای که آستن امروزه از آن برخوردار است، سال ها پس از درگذشت او شکل گرفت، اما هنوز کاهش پیدا ننموده است. با این که کتاب های آستن در زمان حیات او نسبتا خوب فروش می رفتند، اما معروفیت او عمدتا پس از درگذشت این نویسنده شکل گرفت. بسیاری از دست نوشته ها و نامه های او عمدا و یا سهوا نابود شده اند. با این حال خوشبختانه اعضای خانواده او یادگاری ها و چند نامه معین را برای نسل های بعدی نگه داشتند. برادرزاده آستن نخستین زندگی نامه او را در سال 1869 میلادی با عنوان خاطرات جین آستن نوشت.

آستن به طرز مرموزی بیمار شد و در سال 1817 در سن 41 سالگی درگذشت. دلیل درگذشت این نویسنده هنوز معین نیست. در سال 1816، حدود یک سال قبل از درگذشت آستن، شرایط سلامت این نویسنده وخیم شد. بعضی معتقدند که او به سرطان مبتلا شده بود، و بعضی دیگر بیماری آدیسون را محتمل می دانند.

کتاب های آستن به زبان های مختلفی ترجمه و منتشر شده و تا به امروز بارها با اقتباس از آثار ادبی این نویسنده اقتباس های سینمایی و تلویزیونی انجام شده است.

خانواده ها ورود نمایند؛ آموزش و پرورش برنامه ای برای کتاب خوانی بچه ها ندارد

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 6 تیر 1402 بروزرسانی: 6 تیر 1402 گردآورنده: pariblog.ir شناسه مطلب: 1254

به "رازهای عجیب زندگی خانم نویسنده که به طرز مشکوکی در 41 سالگی درگذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رازهای عجیب زندگی خانم نویسنده که به طرز مشکوکی در 41 سالگی درگذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید