مفتح: پرداخت یارانه به واردکنندگان فقط در ایران اجرا شده

به گزارش پری بلاگ، قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی گفت: امروز دیگر کسی از اقتصاددانان نیست که معتقد نباشد ارز 4200 تومانی از ابتدا تصمیم اشتباهی بود که عجولانه و با یک تصمیم غیرکارشناسانه اتخاذ شد، اما با حذف آن از چرخه مالی، به زودی مردم و مصرف کنندگان نهایی از ثمرات آن منتفع می شوند.

مفتح: پرداخت یارانه به واردکنندگان فقط در ایران اجرا شده

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، محمدصادق مفتح با اشاره به گفت وگوی تلویزیونی شب گذشته رییس جمهور با مردم و حذف ارز 4200 تومانی از چرخه مالی، اضافه نمود: از همان ابتدای کار نیز ناکارآمدی ارز 4200 تومانی تعیین شد و پس از یکی دو سال در همان دولت دوازدهم حذف تدریجی این ارز از چرخه مالی شروع شد.

این مقام مسوول بیان داشت: سخنان شب گذشته رییس جمهور و حذف این ارز (به جز برای دارو و نان) آخرین تکه پازل در کوشش برای زدودن این تصمیم غیرکارشناسانه بود.

وی یادآور شد: یارانه را می توان به چند شکل پرداخت کرد که یکی پرداخت به تولیدکنندگان، دومی پرداخت به واردکنندگان مواد اولیه و سایر محصولات و سومی، پرداخت به حلقه نهایی یعنی مصرف کنندگان است.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی توضیح داد: اشتباه ترین تصمیم در این زمینه پرداخت یارانه به واردکنندگان است که به جرات می توان گفت این سیاست اشتباه به جز ایران در هیچ کشور دیگری اجرایی نشده است. اما مرسوم ترین شیوه در بیشتر کشور ها پرداخت یارانه به حلقه آخر است.

وی اضافه نمود: دولت هم از بُعد عقلی و تجربی این کار (که غلط بودن پرداخت ارز 4200 تومانی از ابتدا محرز بود) و هم از بُعد بودجه ای ناچار به انجام این حرکت و جراحی بزرگ مالی بود.

مفتح ادامه داد: هرچند برداشته شدن ارز 4200 تومانی در بودجه 1400 پیش بینی شده بود، اما همان زمان با مجوز مجلس تا مرداد ماه پارسال به تعویق افتاد و در ادامه با تدبیر دولت سیزدهم به منظور فراهم کردن زیرساخت های لازم و وارد آمدن کمترین فشار به اقشار ضعیف و میانه متوقف شد، اما سال جاری هم الزام بودجه ای برای برداشته شدن آن وجود داشت.

وی گفت: به طور حتم آثار مثبت مالی این طرح به سرعت تعیین می گردد و قشر مصرف کننده نهایی از برکات آن منتفع خواهند شد.

منبع: ایرنا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 14 تیر 1401 بروزرسانی: 14 تیر 1401 گردآورنده: pariblog.ir شناسه مطلب: 1074

به "مفتح: پرداخت یارانه به واردکنندگان فقط در ایران اجرا شده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مفتح: پرداخت یارانه به واردکنندگان فقط در ایران اجرا شده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید