مقام سعودی: توافق هسته ای باید نقطه شروع گفت وگوهای گسترده تر با ایران باشد

به گزارش پری بلاگ، رئیس برنامه ریزی سیاست های وزارت خارجه سعودی در گفت وگو با رویترز در اشاره به گفت وگوهای اخیر برای احیای برجام مدعی شد که توافق هسته ای باید نقطه آغازی برای گفت وگوهای گسترده تر با ایران با حضور کشورهای منطقه باشد.

مقام سعودی: توافق هسته ای باید نقطه شروع گفت وگوهای گسترده تر با ایران باشد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام سعودی گزارش داد ریاض در حال رایزنی با قدرت های جهانی در مورد گفت وگوهای اخیر با ایران برای احیای برجام است و معتقد است که توافق هسته ای باید نقطه شروعی برای گفت وگوهای بیشتر با حضور کشورهای منطقه برای رسیدن به توافقی گسترده تر با ایران باشد.

طبق این گزارش رِید کریملی رئیس برنامه ریزی سیاست های وزرات خارجه سعودی در گفت وگو با رویترز مدعی شد هر توافقی که به طور موثر نگرانی های کشورهای منطقه را مورد توجه قرار ندهد، کار نخواهد کرد.

این مقام سعودی همچنین مدعی شد: می خواهیم حداقل اطمینان را حاصل کنیم که هر گونه منابع اقتصادی که به وسیله توافق هسته ای در اختیار ایران قرار می گیرد، برای ایجاد بی ثباتی در منطقه استفاده نمی گردد. می خواهیم هر کاری می توانیم بکنیم تا یک توافق هسته ای نقطه شروعی در این فرایند و نه پایانی بر آن باشد.

پیش از شروع گفت وگوهای وین هم فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی در گفت وگو با شبکه آمریکایی سی ان ان بار دیگر خواهان مشارکت در گفت وگوهای احتاقتصادی با ایران شده بود.

وی مدعی شده بود: منطقی است که بخشی از رایزنی ها و گفت وگوها باشیم و ما از شرکای اروپایی و آمریکایی خود می شنویم که آنها لزوم رسیدگی به نگرانی کشورهای منطقه را درک می نمایند و ما باید در این رایزنی ها و مذاکرات نقشی داشته باشیم. (جزئیات بیشتر)

وزارت خارجه عربستان سعودی هم عصر امروز (چهارشنبه)، در بیانیه ای به تصمیم تهران برای شروع غنی سازی 60 درصدی واکنش نشان داد.

وزارت خارجه عربستان مدعی شد: عربستان سعودی تحولات کنونی برنامه هسته ای ایران را با نگرانی دنبال می نماید؛ تحولاتی که آخرین مورد آن، اعلام بالابردن سطح غنی سازی اورانیوم به میزان 60 درصد بود؛ مسئله ای که نمی توان آن را یک برنامه برای استفاده های مسالمت آمیز تلقی کرد.

این وزارتخانه در ادامه از ایران خواست از آنچه تنش خواند، بپرهیزد و امنیت منطقه و ثبات آن را بیش از این متشنج نکند و به صورت جدی وارد مذاکرات کنونی گردد.

ریاض در بخش پایانی بیانیه مذکور بر اهمیت دست یابی جامعه بین الملل به یک توافق با عوامل معین نماینده قوی تر و طولانی تر و در راستای پایش و زیرنظر دریافت [اقدامات ایران] و همچنین تضمین جلوگیری از دست یابی ایران به تسلیحات هسته ای و توسعه توانمندی های لازم برای این کار تأکید کرد و خواهان آن شد که در این توافق نگرانی عمیق کشورهای منطقه از آنچه گام های تنش زای ایران برای بی ثبات کردن منطقه و ناامنی آن خوانده شده، در نظر گرفته گردد.

این واکنش پس از آن بود که سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزات امور خارجه و مذاکره نماینده ارشد هسته ای کشورمان که برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور ایران و گروه 1+4 در وین حضور دارد، بعدازظهر روز سه شنبه از شروع غنی سازی 60 درصدی اطلاع داد و گفت: ایران امروز در نامه ای به مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام نموده است که غنی سازی 60 درصدی را شروع می نماید.

پیش از این سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به درخواست برای مشارکت دادن کشورهای منطقه گفته بود: معاهده برجام یک توافق بین المللی چندجانبه است که توسط قطعنامه 2231 شورای امنیت به تصویب رسیده است. بدین ترتیب برجام غیرقابل مذاکره مجدد بوده و کشورهای حاضر در مذاکره معین و غیرقابل تغییر هستند.

ایران همچنین بارها گفته که حاضر به هیچ گفت وگویی در مورد مولفه های قدرت خود از جمله برنامه موشکی و حضور منطقه ای نیست.

.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 18 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1400 گردآورنده: pariblog.ir شناسه مطلب: 587

به "مقام سعودی: توافق هسته ای باید نقطه شروع گفت وگوهای گسترده تر با ایران باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقام سعودی: توافق هسته ای باید نقطه شروع گفت وگوهای گسترده تر با ایران باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید