واکنش گروه های عراقی به حمله به منطقه سبز بغداد

به گزارش پری بلاگ، حمله موشکی سه شنبه شب به منطقه سبز در مرکز بغداد که سفارت آمریکا در آنجا قرار گرفته است، واکنش گروههای مقاومت عراقی طی دو روز اخیر به دنبال داشته است.

واکنش گروه های عراقی به حمله به منطقه سبز بغداد

این گروهها در واکنش های جداگانه حمله موشکی به منطقه سبز را مشکوک خوانده و از دست داشتن مزدوران آمریکایی در آن برای صدور بحران داخلی این کشور به خارج و سرپوش گذاشتن بر شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سخن گفته اند.

این گروهها تاکید نموده اند که اگر خواسته باشند، از نیروهای آمریکایی و پایگاههای آنها انتقام بگیرند، توانمندیهای بسیار بالاتر از آن دارند که خواسته باشند با چند فروند موشک کاتیوشا این کار را انجام دهد.

اما گروه های مقاومت اسلامی عراق همزمان به دولت آمریکا هشدار داده اند که مهلت داده شده برای خروج کامل نظامیان آمریکایی از عراق تا ابد ادامه نخواهد یافت و آنها باید این موضوع را به خوبی درک نمایند.

آنها تاکید نموده اند که آمریکا باید بداند که عراقی ها اجازه نخواهند داد خاک کشورشان نظیر کویت یا قطر محل استقرار پایگاههای آمریکا برای سالیان طولانی باشد.

در همین پیوند، کتائب حزب الله عراق در بیانیه خود حمله موشکی به سفارت آمریکا را پوششی برای شکست ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری اخیر دانسته است.

کتائب حزب الله تصریح نموده است: حمله به سفارت شرارت آمیز از دو حال خارج نیست؛ یا نادانی و حماقت تا مرز دیوانگی یا مزدوری برای ترامپ و تیم او است.

در این بیانیه گفته شده که حمله موشکی به سفارت آمریکا برای سرپوش گذاشتن بر شکست ترامپ در انتخابات به وسیله صدور بحران های داخلی این کشور و کوشش به منظور نشان دادن او به عنوان یک ژنرال جنگی صورت گرفت.

عدی عواد نماینده فراکسیون صادقون وابسته به گروه مقاومت اسلامی عصائب اهل الحق عراق نیز ماجراجویان و نادان ها و مزدوران ترامپ را در پس پرده حمله اخیر به منطقه سبز بغداد دانسته و ارتباط گروههای مقاومت با آن را رد نموده و این اقدام را کار جماعات وابسته به بعضی جریان های سیاسی داخلی برشمرده است.

وی در مصاحبه ای تلویزیونی گفت که گروههای (مقاومت) از نیروهای آمریکایی و پایگاه های آنها انتقام می گیرند و حملات اخیر شایسته توانایی های ما نیست.

عواد حمله به منطقه سبز را کار ماجراجویان، افراد نادان و مزدوران ترامپ دانست و اضافه کرد: ما این موضوع را به آگاهی مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق رسانده ایم.

وی توضیح داد که موشک کاتیوشا را افراد سبک مغز استفاده می نمایند و گروههای (مقاومت) از آن در عملیات خود استفاده نخواهند کرد و این گروهها سالها تجربه و امکانات و همزمان گزینه های معین و شناخته شده ای را برای طرف آمریکایی دارند.

این نماینده فراکسیون الصادقون در مجلس عراق توضیح داد: یک گفت وگوی راهبردی برای جدول بندی اخراج نیروهای آمریکایی وجود دارد تا عراق به یک کشور واقعا مستقل تبدیل گردد.

وی تاکید نمود که طرف آمریکایی نجات بخش نبوده، بلکه عامل بدبختی ها و مصیبت ها مردم عراق است.

این نماینده بر لزوم برچیده شدن پایگاههای آمریکا در عراق تاکید نمود و گفت که نمی خواهد شرایط عراق نظیر کویت و قطر باشد که سالیان سال است پایگاههای نظامی آمریکا در آن کشورها واقع شده است.

وی توضیح داد: از الکاظمی خواسته شد که در جریان سفرش به واشنگتن یک راه چاره نهایی برای مسئله حضور آمریکا در عراق بیابد. نخست وزیر با دو گزینه مذاکره جهت خروج نیروهای آمریکایی یا حرکت ما به سمت گزینه مقاومت روبرو است.

عواد بار دیگر بر توانمندیهای بالای گروههای مقاومت در صورت حرکت به سمت گزینه دوم تاکید نمود و آن را فراتر از استفاده از چند موشک کاتیوشا توسط انسان های کم عقل دانست.

کتائب سیدالشهداء عراق نیز با اشاره به اینکه مهلت گروههای مقاومت به آمریکا برای خروج نیروهایش از کشورشان ابدی نیست، در عین حال گفت که این گروهها حمله اخیر به منطقه سبز را انجام نداده اند.

کاظم الفرطوسی سخنگوی کتائب سیدالشهداء اضافه کرد: توافقی میان گروههای عراقی و نیروهای آمریکایی نیست و تنها مهلتی از سوی گروهها به دولت آمریکا برای خارج کردن نیروهایش از عراق داده شده است.

الفرطوسی گفت: گروههایی که به آمریکا برای خروج نیروهایش ضرب الاجل معین نموده اند، عملیات سه شنبه شب را انجام ندادند.

وی در عین حال تاکید نمود: ضرب الاجل تا ابد ادامه ندارد و در نتیجه دولت آمریکا باید از این مهلت برای خارج کردن همه نیروهایش از کشور ما استفاده کند تا مانع ضربات مشابه گرفته گردد.

منطقه سبز در مرکز بغداد سه شنبه شب شاهد حمله ای با هفت فروند راکت کاتیوشا بود. ستاد اطلاع رسانی امنیتی عراق خاطرنشان کرد که در اثر این حمله یک نفر کشته و 5 نفر دیگر زخمی شدند.

در بیانیه ستاد اطلاع رسانی امنیتی عراق درباره جزئیات حمله به منطقه سبز بغداد تصریح شد: هفت راکت شلیک شد که چهار فروند آن به منطقه سبز اصابت کرد و سه راکت دیگر نیز در خارج از این منطقه فرود آمد.

بر اساس این گزارش، یکی از سه راکت در نزدیکی مجتمع پزشکی و دیگری به ورودی پارک الزوراء اصابت کرد و سومین راکت نیز در آسمان منفجر شد.

بیانیه ستاد اطلاع رسانی امنیتی عراق اضافه کرد که محل شلیک این راکت ها خیابان الضغط در محله الامین الثانیه بغداد بود که به کشته شدن یک کودک و زخمی شدن پنج نفر دیگر منجر شد که همگی غیرنظامی بودند.

این درحالی است بعضی منابع عراقی نیز آسیب دیدن غیرنظامیان را بر اثر ترکش موشک های سامانه های پدافندی آمریکا موسوم به سی رم دانستند که در سفارت این کشور برای مقابله با راکت های یاد شده، وارد عمل شده بودند. ، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 30 آذر 1399 بروزرسانی: 30 آذر 1399 گردآورنده: pariblog.ir شناسه مطلب: 321

به "واکنش گروه های عراقی به حمله به منطقه سبز بغداد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش گروه های عراقی به حمله به منطقه سبز بغداد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید