ویروس کرونا چگونه پیروز شد جهت سینما را برای همیشه تغییر دهد؟

به گزارش پری بلاگ، در روزهای پایانی سال 2019 بود که اخبار شیوع ویروس کرونا در شهر ووهان در چین منتشر شد. در ابتدا، به نظر می رسید این ویروس با رعایت نکات بهداشتی و قرنطینه در کشور چین مدیریت می شود. اما حالا بسیاری از کشورهای دنیا درگیر این ویروس کشنده هستند. براساس آمارهای رسمی، تا امروز بیش از 10 میلیون نفر در سراسر دنیا به این ویروس مبتلا شده اند و بیشتر از 500هزار نفر جان خود را از دست داده اند. بنابراین طبیعی است که عوارض این ویروس، تاثیر شگرفی روی صنایع مختلف دنیا داشته باشد. فیلم های سینمایی و البته سریال های تلویزیون، از مهم ترین کسب و کارهای دنیای هستند که تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته اند.

ویروس کرونا چگونه پیروز شد جهت سینما را برای همیشه تغییر دهد؟

در بازار سینما هم همه چیز از چین آغاز شد. شیوع کرونا، تقریبا همه سینماها و پارک های سینمایی این کشور را در ماه ژانویه تعطیل کرد. تعدادی از استودیوهای سینمایی چین هم تا اطلاع ثانوی تعطیل هستند. در کره جنوبی، درآمد سینماها با شیوع کرونا کاهش شدیدی را تجربه کرد. گروه BTS که یکی از مشهورترین گروه های موسیقی دنیا است، برنامه کنسرت های خود در سئول را تعطیل کرد و اعضای این گروه از هواداران خود خواستند از حضور در رویدادهای تبلیغاتی کی پاپ (موسیقی پاپ کره جنوبی) امتناع کنند.

هالیوود اما بیشترین تاثیر را از ویروس کرونا گرفت. در سال های اخیر، چین به عنوان یکی از درحال رشدترین بازارهای سینمایی دنیا سود بسکمک را برای استودیوهای هالیوودی به ارمغان آورده و سال جاری هم امید بسکمک از استودیوهای آمریکایی به چین بود. اما شیوع کرونا در این کشور می تواند همه معادلات را تغییر دهد. باتوجه به اینکه به نظر می رسد سینماهای چین حداقل تا کشف واکشن کرونا تعطیلی گسترده را تجربه کنند، ضرری چند میلیارد دلاری در انتظار سینما است. بسکمک از سینماگران چینی هم از حضور در جشنواره برلین محروم شدند. چراکه دولت آلمان به منظور پیشگیری از شیوع احتاقتصادی کرونا در این کشور و البته جشنواره برلین، ویزای آن ها را صادر نکرد. با تایید رسانه های چینی، تولیدات همه فیلم ها و سریال های این کشور تعطیل اعلام شد.

فیلم لایو-اکشن مولان که در حقیقت بازسازی یک انیمیشن قدیمی بود، مشخص نیست چه زمانی در چین اکران می شود. شخصیت اصلی این فیلم یک دختر چینی است و ارتباط آن با فرهنگ چین، اصلی ترین دلیل ساخت این فیلم از طریق استودیوی دیزنی بود. اکران فیلم تازه جیمز باند با نام زمانی برای مردن نیست در تاریخ مشخص شده هم لغو شد و تورهای تبلیغاتی و مطبوعاتی این فیلم هم هرگز برگزار نمی شود. استودیوی مترو گلدن مایر امیدوار است این فیلم را پیش از سرانجام سال 2020 اکران کند.

استودیوهای هالیوودی می دانند که ویروس کرونا برای مدتی طولانی سینماهای چین را تعطیل نگه می دارد. بنابراین آن ها آمادگی آن را دارند تا چندین میلیارد دلار درآمدی که هر ساله از چین به دست می آید را فراموش کنند. اما شیوع این ویروس در کشورهای دیگر هم توانست آمار اقتصادی استودیوها را بیشتر از قبل تحت تاثیر قرار دهد و متاسفانه این سرانجام ماجرا نبود. اگرچه ویروس کرونا عوارض بسکمک برای صنعت سینما داشت، اما نگاه تازه ای به استودیوهای سینمایی و بازار هنر هفتم بخشید. اما یک سوال بسیار مهم وجود دارد؛ چگونه ویروس کرونا پیروز شد راستا سینما را برای همیشه تغییر دهد؟ در ادامه نگاهی می اندازیم به همه تغییراتی که این ویروس مرگ بار به صنعت هنر هفتم بخشید و سیاست های تازه ای را آغاز کرد.

تغییر نحوه برگزاری رویدادهای حوزه سرگرمی و سینما

هواداران سینما در سراسر دنیا هر ساله برای حضور در رویدادها و نمایشگاه های مجذوب کننده آماده می شوند. رویدادهایی مانند سینماکان و کامیک کان هر سال میزان خیل بزرگی از عاشقان دنیای سینما و کمیک بوک بودند اما در سال 2020 شرایط تغییر کرد. در ابتدا شرکت های چینی که قرار بود در این رویدادها حضور داشته باشند غیبت خود را خاطرنشان کردند اما در ادامه مدیران این رویدادها هم تصمیم گرفتند به منظور جلوگیری از شیوع کرونا، برگزاری آن ها را لغو کنند. شایعاتی پیرامون برگزاری آنلاین این رویدادها به گوش می رسید اما مسئولان رویداد سینماکان خاطرنشان کردند بهتر است این رویداد در سال جاری برگزار نشود.

بنابراین تنها امید هواداران سینما و دنیای سرگرمی به رویداد کامیک کان بود. رویدادی که از سال 1970 تا سال گذشته، هر سال در سن دیه گو در استان کالیفرنیا برگزار می شد و نه تنها هزاران عاشق سینما و کتاب های کمیک بوک را گرد یکدیگر جمع می کرد بلکه فرصتی بی نظیر برای استودیوهای سینمایی و ناشران شناخته شده بود تا آثار تازه و موردانتظار خود را معرفی کنند. مسئولان این رویداد در ابتدا خاطرنشان کردند امیدوار هستند تا شرایط برگزاری حضوری این رویداد فراهم شود. اما با وخامت بیشتر شرایط توسعه ویروس کرونا در ایالات متحده، مدیران رویداد کامیک کان خاطرنشان کردند این رویداد در سال 2020 به صورت مجازی برگزار می شود.

بنابراین ویروس کرونا باعث شد بسکمک از رویدادهای حوزه سرگرمی و سینما حداقل در سال 2020 به صورت مجازی پیگیری شوند. روشی که قطعا هزینه کم تری برای صاحبان آن ها دارد و می تواند بازیدکنندگان بیشتری به همراه داشته باشد. شاید در دوران پساکرونا، شاهد برگزاری آنلاین و مجازی بسکمک از رویدادهای سرگرمی باشیم. به نظر می رسد رویدادهایی که برگزاری حضوری آن ها صرفه اقتصادی زیادی برای مسئولان آن ها ندارد، شانس بیشتری برای مجازی شدن داشته باشند. از سوی دیگر، برگزاری آنلاین بخشی از هر رویداد می تواند به شکل گیری سیاست های تازه در بازاریابی دیجیتال شرکت های بزرگ کمک کند. همان گونه که شرکت سونی پلی استیشن 5 را به صورت آنلاین رونمایی کرد و شرکت اپل با یک رویداد مجازی از انتشار نسخه 14 سیستم عامل های خود خبر داد.

در این زمینه بخوانید:

بهترین فیلم هایی که درباره حوادث هوایی ساخته شده اند

بهترین سریال هایی که تماشای آن ها در گرم ترین فصل سال توصیه می شود

در روزهای همه گیری کرونا، چگونه به سینما برویم؟

افزایش شرایط دورکاری

هالیوودی ها از شیوع ویروس کرونا در میان کارمندان و عوامل خود بسیار نگران بودند. آن ها تلاش کردند از سلامت نیروی انسانی خود اطمینان حاصل کنند و آن ها را از کشورهای درگیر با ویروس خارج کنند. بنابراین شرایط دورکاری را توسعه دادند اما بخش مهمی از دغدغه استودیوهای هالیوودی به شرایط اکران، تبلیغات و مدیریت فیلم هایی محدود شده بود که قرار بود در آینده نزدیک اکران شوند. براساس پیش بینی ها، توسعه ویروس کرونا ضرری حدود 20 میلیارد دلار (معادل 16.3 میلیارد پوند) به صنعت سینما وارد می کند. در ابتدا به نظر می رسید تعطیلی سالن های سینما و استودیوهای سینمایی در بهترین حالت 5 میلیارد دلار (معادل 4.1 میلیارد پوند) و در بدترین حالت 7 میلیارد دلار(معادل 5.7 میلیارد پوند) ضرر به بار می آورد اما دنیای شدن کرونا، شرایط را وخیم تر کرد.

البته ضررهای هنگفت استودیوهای سینمایی چندان هم غیرقابل پیش بینی نبود. ایتالیا به عنوان یکی از محبوب ترین کشورها برای فیلم برداری فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی به شکل کامل قرنطینه شده بود. تنها در چین، بیش از 70هزار سالن سینما تعطیل شدند. شاید جالب باشد بدانید که چین پس از ایالات متحده آمریکا، بزرگترین بازار سرگرمی و سینما در دنیا لقب می گیرد. برای آن که متوجه شوید کرونا چگونه بازار سینما در چین را نابود کرده باید به جزییات درآمد گیشه ها از تماشاگران سال نوی چینی توجه کنید. جشنواره سینمایی سال نوی چینی هر ساله در ماه های ژانویه و فوریه میلادی برگزار می شود. سالن های سینما در چین از 24 ژانویه تا 12 فوریه 2020 تنها 3.9 میلیون دلار درآمد کسب کردند. در حالی که آمارهای رسمی نشان می دهد چینی ها در مدت زمان کوتاه تر سال گذشته یعنی از 5 تا 24 فوریه 2019 بیشتر از 1.5 میلیارد دلار برای تماشای فیلم های سینمایی هزینه کرده بودند.

استقبال از سرویس های استریم و ورشکستگی سالن های سینما

اگر ویروس کرونا چند سال پیش شیوع پیدا می کرد، احتمالا بحران های اقتصادی آن برای سینما تاثیرات ویران کننده ای داشت. اما در دوران سرویس های استریم، شرایط قابل کنترل به نظر می رسد. استودیوهای سینمایی که شرایط را برای اکران فیلم هایشان غیرممکن می دانستند، تصمیم گرفتند بسکمک از عناوین خود را برای انتشار در سرویس های استریم آماده کنند. سرویس های استریم یا VODها همان سرویس های پخش آنلاین فیلم و سریال هستند که آزادی عمل بیشتری به مخاطبان خود می دهند. بنابراین در دوران کرونا که بیشتر مردم به قرنطینه خانگی دعوت می شدند، سرویس های استریم پیروز شدند میلیون ها کاربر تازه جذب کنند.

بنابراین سرویس های استریمی مانند نتفلیکس و دیزنی پلاس میزبان فیلم های سینمایی تازهی شدند که قرار بود در سالن های سینما اکران شوند. برای مثال، استودیوی یونیورسال انیمیشن ترول ها: تور دنیای را به عنوان یکی از مهم ترین انیمیشن های بهاری به صورت آنلاین اکران کرد و پیروزیت آن باعث شد در مدتی بسیار کوتاه، بیشتر از 100 میلیون دلار به حساب یونیورسال واریز شود. استقبال تماشاگران آنلاین از انیمیشن تازه یونیورسال این استودیو را قانع کرد تا با انتشار یک بیانیه رسمی به هواداران آثار خود اعلام کند از این پس عناوین بیشتری را به صورت آنلاین منتشر می کند. بیانیه ای که سالن های سینمایی واکنش تندی به آن داشتند.

شرکت سالن های سینمایی AMC به عنوان یکی از بزرگترین مجموعه های سالن های سینما در سراسر دنیا با انتشار یک بیانیه رسمی خاطرنشان کرد پس از سرانجام بحران کرونا و بازگشایی دوباره سالن های سینما، از اکران عناوین استودیوی یونیورسال امتناع می کند. ظاهرا علاقه این استودیو به انتشار مجازی فیلم ها اصلا به مذاق صاحبان سالن هایAMC خوش نیامده بود. بسکمک از گردانندگان سالن های سینمایی در سراسر دنیا، پس از شیوع ویروس کرونا شرایط اقتصادی مساعدی ندارند و در آستانه ورشکستگی هستند. با این حال پیروزیت انیمیشن ترول ها: تور دنیای تنها بخشی از قدرت یابی سرویس های استریم است.

سرویس استریم نتفلیکس به عنوان شناخته شده ترین مجموعه در دنیای سرویس های آنلاین با افزایش باورنکردنی کاربران و مخاطبان خود پیروز شد با عبور از مجموعه بزرگ دیزنی به باارزش ترین شرکت فعال در حوزه سینما و تلویزیون تبدیل شود. در ایران هم سرویس هایی مانند نماوا و فیلیمو کاربران بیشتری جذب کردند. بنابراین به نظر می رسد در دوران پساکرونا، سرویس های استریم سهم بیشتری از دنیای سینما داشته باشند و تنها محلی برای انتشار فیلم های نه چندان مهم نباشند.

آغاز دوباره پروژه های سینمایی با رعایت پروتکل های بهداشتی

شاید استودیوهای سینمایی بتوانند کارمندان خود را به دورکاری دعوت کنند و سرویس های استریم به جذب مخاطب ادامه دهند اما ازسرگیری فعالیت های سینمایی اتفاقی نیست که با قرنطینه خانگی ممکن باشد. بنابراین چند ماه پس از آن که شرایط شیوع کرونا در کشورهایی مانند نیوزیلند به شرایط کاملا قابل کنترل درآمد، استودیوهای سینمایی برای آغاز دوباره پروژه های سینمایی با رعایت پروتکل های بهداشتی آماده شدند.

نیوزیلند مدتی پیش خاطرنشان کرد فیلم برداری دوباره مجموعه فیلم های آواتار به کارگردانی جیمز کامرون در این کشور آغاز شده اما نیوزیلند تنها کشوری نیست که شرایط را برای فعالیت دوباره فراهم کرده است. استان کالیفرنیا به عنوان یکی از کلیدی ترین استان های آمریکا در حوزه سینما و محل قرارگیری بسکمک از استودیوهای سینمایی در منطقه هالیوود اعلام کرده فیلم برداری دوباره فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی ممکن است.

گاوین نیوسام، فرماندار استان کالیفرنیا، مدتی پیش خاطرنشان کرد استودیوهای سینمایی در این استان می توانند فعالیت جدی خود را از تاریخ 23 خرداد آغاز کنند. اما این آغاز دوباره باید با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری باشد. بنابراین عوامل هر پروژه باید با لباس های مجهز در استودیو حضور پیدا کنند و هر روز شرایط بهداشتی و سلامت آن ها ارزیابی می شود.

به نظر می رسد ویروس کرونا راستا سینما را برای همیشه تغییر داده و اهالی هنر هفتم با سبک و سیاق تازه ای روبرو شدند. احتمالا در دوران پساکرونا، رویدادهای بیشتری به صورت آنلاین برگزار می شوند و فیلم ها و سریال های بیشتری در سرویس های استریم حضور پیدا می کنند. ضمن این که حالا استودیوهای سینمایی درک کرده اند حضور دائمی بسکمک از نیروهای انسانی آن ها لازم نیست و دورکاری می تواند هزینه های آن ها را کاهش دهد.

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 27 آذر 1400 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariblog.ir شناسه مطلب: 886

به "ویروس کرونا چگونه پیروز شد جهت سینما را برای همیشه تغییر دهد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویروس کرونا چگونه پیروز شد جهت سینما را برای همیشه تغییر دهد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید