... و نترسیم از شیر

به گزارش پری بلاگ، توصیه های دکتر سیدضیاالدین مظهری به آنهایی که از عوارض شیر می ترسندشیر، سرسلسله لبنیات است و لبنیات، معدن کلسیم. کلسیم هم رفیق استخوان ها و دندان های ماست. با این حساب، شیر را می گردد دوست استخوان ها و دندان ها نامید. اما بیشتر ما چیزی بیش از این، از خواص شیر نمی دانیم. دکتر سیدضیاءالدین مظهری، متخصص تغذیه و رژیم درمانی، ما را با چیزی بیش از این آشنا می نماید.

... و نترسیم از شیر

... و نترسیم از شیر

نویسنده:مژگان کریمی

توصیه های دکتر سیدضیاالدین مظهری به آنهایی که از عوارض شیر می ترسند

شیر، سرسلسله لبنیات است و لبنیات، معدن کلسیم. کلسیم هم رفیق استخوان ها و دندان های ماست. با این حساب، شیر را می گردد دوست استخوان ها و دندان ها نامید. اما بیشتر ما چیزی بیش از این، از خواص شیر نمی دانیم. دکتر سیدضیاءالدین مظهری، متخصص تغذیه و رژیم درمانی، ما را با چیزی بیش از این آشنا می نماید.

آقای دکتر! چه قدر شیر، احتیاج بدن ما در سنین مختلف را رفع می نماید؟

خب، شیر غذایی است که از کودکی تا دوران سالمندی مورد احتیاج است و البته باید با افزایش سن بر میزان مصرف کمی اضافه نمود. اگر یک لیوان میانه را در نظر بگیریم، میزان مناسب شیر در انتها سال اول زندگی حدود 300 سی سی است؛ بین 2 تا 3 سالگی 330 سی سی؛ بین 4 تا 6 سالگی350 سی سی؛ بین 7 تا 9 سالگی 400 سی سی؛ بین 10 تا 12 سالگی 420 سی سی؛ بین 13 تا 14 سالگی در دخترها 425 و در پسرها 450 سی سی . از 15 تا 18سالگی هم 450 سی سی برای دخترها و نیم لیتر برای پسرها کافی است و این میزان می تواند به صورت شیر تنها یا همراه با سایر فرآورده های لبنی باشد.

چرا عده ای از شیر خوردن می ترسند و می گویند بلافاصله بعد از شیر خوردن احساس می کنیم که حال مان بد می گردد؟

ببینید؛ بچه هایی که به جهان می آیند توانایی تحمل شیر را دارند اما در طول زمان، تعدادی از بچه ها این توانایی را از دست می دهند. مصرف شیر در افراد بزرگسال با در ددل، دل پیچه و تهوع همراه است. گروهی دیگر هم هستند که تحمل پروتئین شیر را ندارند. اما نکته ای که باید تذکر بدهم این است که استفاده زیاد و نابه جا از شیر که باور غلط اغلب مادران است، ممکن است عوارضی هم در پی داشته باشد که یکی از بارزترین آنها کم خونی است. البته این مشکل را اگر بیمارگونه نباشد، می توان رفع کرد.

برترین زمان مصرف شیر را چه زمانی می دانید؟

برترین زمان مصرف شیر برای جذب کلسیم بیشتر، قبل از خواب و بعد از بیداری به صورت ناشتا یا در میان وعده های عصرانه و به حالت شیر تنها یا دوغ یا کشک است که در جهت تامین موادمعدنی کلسیم خواهد بود.

برای آنهایی که بو و طعم شیر را دوست ندارند، چه توصیه ای دارید؟

به شان توصیه می کنم شیر را با آب میوه های مختلف یا پوره میوه های فصل، مثلا به صورت سیب شیر، شیر موز و یا شیر هویج میل نمایند که این، هم عدم توانایی لاکتوز را تعدیل می نماید؛ هم خوردن آن را راحت تر می نماید. اگر کسی از بوی شیر بدش می آید، می تواند از میوه های تازه و آب گیری آنها آب میوه سالمی تهیه کند و با تلفیق آنها با شیر جوشیده و خنک، نوشیدنی ارزشمندی را فراهم کند؛ چرا که میوه ها هم ارزش تغذیه ای بسیاری دارند اما اضافه نمودن یک قاشق مرباخوری کاکائو تحمل برخی از افراد را به لاکتوز شیر افزایش می دهد. ضمناً، گاهی با تبدیل شیر به شیربرنج، می توان عدم تحمل شیر ناشتا را تعدیل کرد.

اضافه کردن این مواد به شیر در خواص آن خللی وارد نمی نماید؟

نه، به هیچ وجه! برای اینکه رژیم غذایی شما تنوع و تعادل داشته باشد و بدن تان احتیاجهای خودش را رفع کند، باید از تمام گروه های غذایی بهره ببرید. پروتئین مورد احتیاج شما به دو صورت تامین می گردد: منابع حیوانی و گیاهی و البته ارزش بیولوژیکی اینها با مقایسه نسبت اسیدهای آمینه که پروتئین را تشکیل می دهند، معین می گردد. اگر بخواهیم ارزش پروتئینی بالاتر برود، بهتر است نوع حیوانی را با گیاهی تلفیق کنیم؛ مثالی از این موضوع، مصرف شیر با غلات و شیر با حبوبات و انواع مغزها مثل شیر پسته و شیر بادام است که همدیگر را تکمیل نموده و ارزش بیولوژیکی آنها را می افزاید. مخلوط های شیر یا بورانی با ماست، نه تنها ارزش پروتئینی آن را کم نمی نماید، بلکه عاملی برای افزایش ارزش بیولوژیکی است.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: pariblog.ir شناسه مطلب: 799

به "... و نترسیم از شیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "... و نترسیم از شیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید