حذف صفر از پول ملی مسئله اساسی اقتصاد نیست ، مردم با تورم مشکل دارند

به گزارش پری بلاگ، یک اقتصاددان گفت: حذف صفر از پول ملی در شرایط کنونی که با تورم 60 درصدی روبرو هستیم خروجی مثبتی ندارد و تاثیری در کاهش تورم ندارد.

حذف صفر از پول ملی مسئله اساسی اقتصاد نیست ، مردم با تورم مشکل دارند

خبرنگاران- خدیجه نوروزی: بسیاری از نمایندگان مجلس و کارشناسان مالی معتقدند با وجود مزایای حذف چهار صفر از پول ملی در صورت عدم اقدام دولت برای اصلاح سیاست های پولی، ارزی و بانکی و جلوگیری از فراوری صفر، اجرای این قانون تاثیری نخواهد داشت.

کامران ندری، اقتصاددان در گفت و گو با خبرنگاران در مورد حذف چهار صفر و اصلاح نظام پولی و بانکی و تاثیری که می تواند روی کاهش تورم و اصلاح نظام مالی در پی داشته باشد، گفت: حذف صفر از پول ملی در شرایط کنونی که با تورم 60 درصدی روبرو هستیم خروجی مثبتی ندارد و تاثیری در کاهش تورم ندارد.

ندری ادامه داد: مشکل تورم ریشه ای است و با این تغییرات سوری و اسمی، مسئله تورم حل نمی گردد. به مسئله تورم باید به شکل مبنایی نگاه کرد و با اعمال سیاست های پولی و مالی مناسب، آن را کاهش داد. کشوری مانند ترکیه بعد از اینکه تورمش را کنترل کرد به اصلاح نظام پولی خود روی آورد و شش صفر از واحد پول ملی خود حذف کرد. بنابراین حذف صفر آخرین مرحله از اصلاح نظام پولی و بانکی است.

وی گفت: حذف صفرها را هر زمانی می توان انجام داد اما اگر تورم را مهار نکرده باشیم باید در اندک زمانی دوباره صفرها را حذف کنیم. یعنی مدام ارزش کالاها با کاهش ارزش پول ملی گران تر می گردد و این چرخه باطل حذف صفر تکرار خواهد شد. از طرفی در شرایط فعلی وجود این صفرها مسئله ای را برای مردم ایجاد نکرده است و مسئله اساسی مردم این است که تورم در حال افزایش و ارزش ریال به طور مستمر در حال کاهش است. البته درست است که اعداد بزرگ کمی حساب و کتاب ها را سخت می نماید اما هنوز آنقدر این اعداد بزرگ نشده که مشکل جدی را ایجاد کند.

این اقتصاددان در مورد هزینه های اجرای حذف چهارصفر اظهار کرد: هزینه اجرای این کار سنگین نیست چون مردم الان کمتر از اسکناس استفاده می نمایند. البته وقتی صفرها حذف می گردد این امکان بیشتر فراهم می گردد که از مسکوکات بیشتر استفاده گردد. در حال حاضر استفاده از مسکوکات در اقتصاد ما کاربردی ندارد، دلیل هم این است که هزینه ضرب مسکوکات از ارزش شان بیشتر است اما حذف صفر این امکان را می دهد که شما بتوانید از مسکوکات بیشتر بهره ببرید. در مرحله اول که شما می خواهید واحد پول نو را با تعداد صفرهای کمتر تعریف کنید ضرب مسکوکات نو و چاپ اسکناس های نو یک مقداری برای دولت هزینه دارد اما آنقدر بالا نیست چرا که مردم خیلی از مسکوکات استفاده نمی نمایند.

وی در مورد تغییر واحد پولی و نامگذاری آن گفت: اغلب کشورها مانند ترکیه نامگذاری نوی روی واحد پولی خودشان نگذاشته اند و فقط یک کلمه نو روی آن گذاشته اند و می گویند لیر نو. آنها این کار را در دوره گذار انجام می دهند که مردم واحد پولی نو با قدیم را اشتباه نگیرند. البته در کشور ما مردم از تومان به عنوان واحد پولی استفاده می نمایند با وجود اینکه پول رسمی نیست. اما باید دید مردم تا چه میزان پذیرای نام نو هستند. البته نامگذاری واحد پولی تاثیری در کاهش تورم و مدیریت اقتصاد ندارد و کنترل تورم به عوامل دیگری بستگی دارد. سیاست گذار باید بتواند ارزش پول ملی را با هر نامی حفظ کند که متاسفانه در ایران سیاست گذار پولی 5 دهه است که نتوانسته ارزش پول ملی را حفظ کند. لذا با عوض کردن نام اتفاق نوی نمی افتد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 21 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 21 اردیبهشت 1402 گردآورنده: pariblog.ir شناسه مطلب: 1233

به "حذف صفر از پول ملی مسئله اساسی اقتصاد نیست ، مردم با تورم مشکل دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حذف صفر از پول ملی مسئله اساسی اقتصاد نیست ، مردم با تورم مشکل دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید