خواص و فواید میوه بالنگ و روغن آن

به گزارش پری بلاگ، در این مطلب خلاصه ای از مهمترین فواید درمانی و خواص بالنگ و روغن آن گردآوری شده است.

خواص و فواید میوه بالنگ و روغن آن
بالنگ یا ترنج یکی از میوه های مشهور شبیه نارنج و لیمو با پوست دانه دانه است که معمولا از آن بخش سفید و گوشتی پوست میوه جهت تهیه مربای بالنگ استفاده می گردد. اگر چه از نظر ظاهری بالنگ بسیار شبیه به میوه های خانواده مرکبات است، اما ماهیت و خواص آن با سایر مرکبات متفاوت می باشد.

قسمت های مورد استفادهقسمت های مورد استفاده این میوه، بخش گوشتی میوه و قسمت گوشتی پوست آن است که از آن برای تهیه مربا استفاده می گردد. همچنین از پوست این میوه در طب سنتی برای درمان برخی بیماری ها استفاده می گردد. به عنوان مثال پوست زرد آن برای تقویت قلب و کبد، و احشای داخل شکم مفید است و برای تحلیل بادها و نفخ و کمک به هضم غذا بسیار مفید می باشد. همچنین از دیگر خواص بالنگ در طب سنتی استفاده از دم کرده پوست آن برای تقویت صفرا است.

ارزش غذایی بالنگمهم ترین مواد موجود در بالنگ فلاونوئیدها، کارتنوئیدها، اسیدهای ارگانیک شامل مالیک اسید و سیتریک اسید است. این میوه حاوی عناصر ضروری پرمصرف مورد نیاز بدن مانند آهن، کلسیم و فسفر است، همچنین در پوست میوه بالنگ اسانس لیمونن، گاما، ترپینن، ژرانیال و نرال است.

جدول ارزش غذایی و خواص بالنگ

خواص بالنگ (طبیعت و خواص درمانی)بر اساس طب سنتی قسمت سفید زیر پوست بالنگ معمولا شیرین و طبع سرد و تری دارد و پوست زرد آن دارای طبع گرم است. مهم ترین خاصیت درمانی این میوه بهبود اختلالات و ناراحتی های گوارشی است. سایر خواص بالنگ به طور خلاصه عبارتند از:

درمان ناراحتی معده و اختلالات گوارشیمصرف بالنگ در رفع نفخ معده و هضم بهتر غذا موثر است. استفاده از مربای بالنگ برای بیمارن مبتلا به زخم معده بسیار مفید می باشد. میوه بالنگ و روغن آن تحریک کننده ترشح اسید معده و آنزیم های گوارشی است. با مصرف متعادل این میوه می توان حرکات منظم روده را بهبود داد و در نتیجه با گرفتگی روده و یبوست مقابله کرد.

تقویت قلب و کبدمصرف میوه بالنگ برای تقویت قلب و کبد مفید می باشد.

درمان افسردگی و اضطراببالنگ حاوی مقادیر زیادی سیترونلال است که یک ترکیب آرامش دهنده بوده و در درمان بیماران مبتلا به افسردگی و بیماری های روانی کاربرد فراوان دارد. بوییدن بالنگ باعث ایجاد احساس سرخوشی و شادی شده و خاصیت محرک دارد. همچنین بالنگ و روغن تهیه شده از آن می تواند اضطراب را کاهش داده و به فرد آرامش بدهد.

درمان تببه منظور درمان و کاهش تب در طب سنتی از تخم بالنگ استفاده می گردد. همچنین تخم این گیاه برای از بین بردن کرم های روده مفید می باشد.

رفع بوی بد دهانیکی از راه های درمان خانگی رفع بوی بد دهان جویدن پوست زرد و خشک شده بالنگ است. به علاوه می توان از آن برای رفع بیماری های دهان و دندان در نقش یک دهانشویه استفاده نمود.

روغن بالنگ چیست؟علاوه بر گسترده بودن خواص بالنگ، روغن تهیه شده از آن نیز دارای فواید درمانی بسکمک است. مالیدن روغن بالنگ برای رفع بی حسی، فلجی، سیاتیک، امراض عصبی، درد کلیه و مثانه مفید است. روغن بالنگ در درمان تبخال، ترک پاشنه پا و بهبود جای زخم کاربرد دارد.

تولید کلاژن در پوست با استفاده موضعی روغن بالنگ افزایش می یابد. در نتیجه با استفاده منظم از این روغن می توان به جنگ چین و چروک پوست رفت. به علاوه آکنه و لکه های پوستی نیز با مصرف روغن بالنگ، با سرعت بیشتری محو می شوند.

طرز تهیه روغن بالنگبرای تهیه روغن بالنگ، تعدادی بالنگ میانه را انتخاب کرده و پوست زرد آن را جدا کنید. پوست های گرفته شده را داخل یک کیلوگرم روغن کنجد بریزید و در نور آفتاب به مدت 3 روز قرار دهید. سپس پوست ها را خارج کرده و از پوست های بالنگ نو مجددا به روغن اضافه نمایید. این کار را برای 4 تا 5 مرتبه انجام دهید. روغن به دست آمده، روغن غلیظ بالنگ است که خواص دارویی و درمانی بسکمک را دارا است.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: pariblog.ir شناسه مطلب: 856

به "خواص و فواید میوه بالنگ و روغن آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص و فواید میوه بالنگ و روغن آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید